ONDERWIJS
AMODO geeft zowel trainingen voor kleinere groepen (max. 25 deelnemers) als lezingen voor grotere groepen (max. 500 deelnemers) op de verschillende niveaus binnen de scholengemeenschappen.
Het thema van deze lezingen en trainingen wordt voorafgaandelijk doorgenomen met de aanvragen en spitst zich toe op de noden en behoeftes van de doelgroep.
Een greep uit onderstaande thema's en vraagstellingen kan jou alvast insprireren:
Voor directieleden
- Hoe manage ik als leidinggevende (corona)angsten en spanningen in mijn team?
- Hoe kan ik als leidinggevende mijn teamleden helpen om flexibel om te gaan met veranderingsprocessen en veranderende contexten (o.m. fusies)?
- Hoe kan ik als leidinggevende een breed gedragen zorgbeleid op een haalbare en kwaliteitsvolle manier uitwerken en toepassen binnen de school?
- Hoe kan ik als leidinggevende een welzijnsbeleid uitwerken en veerkracht binnensmokkelen in mijn team?
- Hoe kan ik als leidinggevende mijn school helpen kantelen van een hiërarchische organisatie naar een organisatie met meer autonomie en zelfsturing?
- Hoe kan ik als leidinggevende een feedbackcultuur ontwikkelen in mijn team? Hoe leer ik mijn teamleden feedback te geven en te ontvangen?
- Hoe kan ik als leidinggevende ertoe bijdragen dat mijn teamleden hun motivatie behouden en minder gemotiveerde leerkrachten hun motivatie terugwinnen?
- Hoe kan ik als leidinggevende functionerings- en evaluatiegesprekken voeren volgens de principes van de innovatieve organisatie?
- Hoe kan ik als leidinggevende emotioneel moeilijke boodschappen overbrengen zonder de relatie te verliezen?
- Hoe maak ik als leidinggevende vergaderingen rijker en meer gedragen?
- Hoe communiceer ik over de cultuurgrenzen heen?
Voor leerkrachten en zorgteams
- Hoe speel ik in op de groepsdynamieken en ga ik om met ongepast gedrag in de klasgroep?
- Hoe ga ik om met agressie?
- Hoe leer ik kinderen en jongeren attitudes aan?
- Hoe breng ik (zorg)leerlingen tot gewenst gedrag?
- Hoe motiveer ik leerlingen die herhaaldelijk mislukken?
- Hoe stuur ik mezelf in moeilijke situaties?
- Wat doet prestatiedruk met het brein van onze kinderen en jongeren?
- Hoe maak ik gebruik van de werking van het tienerbrein in mijn klas?
- Hoe kinderen en jongeren ondersteunen in het ontwikkelen van een autonome moraliteit?
Voor toezichthouders
- Hoe ga ik om met grote groepen leerlingen op de speelplaats, in de refter, in de studiezaal?
- Hoe motiveer ik leerlingen buiten klasverband?
Voor oudercomité's
- Ja, jouw tiener is getikt!
Wil je meer informatie over de inhoud van deze lezingen/trainingen? Heb je eventuele vragen en/of bezorgdheden die je graag aan ons wil voorleggen?
We geven jou graag verdere informatie, zoeken samen met jou naar een passend antwoord of een lezing/training op maat of we komen ter plaatse om met het team zelf aan de slag te gaan.
Neem gerustbrijblijvend contact met ons op via heidi@amodo.be.
COACHING
Via executieve coaching helpen we jou groeien in jouw leidinggevende vaardigheden en zelfsturing teneinde een sterke individuele stijl te ontwikkelen en jouw doelstellingen gemakkelijker te behalen.
BEMIDDELING
Waar mensen samenwerken doen zich conflicten voor.
Het is belangrijk zowel voor het individuele teamlid, het team als voor de organisatie dat conflicten snel worden aangepakt om te vermijden dat ze escaleren.
Conflicten die escaleren splitsen een team op in groepen medestanders, tegenstanders en teamleden die wanhopig proberen neutraal te blijven om uiteindelijk alle niveaus van de organisatie mee te sleuren.
Dominique Roos bemiddelt op het niveau waar het conflict thuishoort. Dit kan zijn via bemiddelingsgesprekken met de betrokkenen of via bemiddelingsgesprekken op het niveau van het ganse team.
Gedurende de Covid-19 pandemie kunnen deze sessies ook in onlineclass/webinar gegeven worden. Een eenvoudige aanvraag volstaat en we bezorgen kullie de nodige linken.